14 Disember 2008

Bila Radai Iman Mengorak Ke Awan Ilahi..

Biar Miskin Harta Jangan Miskin Jiwa
Indah sungguh bulan purnama
Seluruh buana cahayanya seri
Madah iman diatur bersama
Pengubat jiwa lara di hati..
Assalamualikum wbt..kepada rakan pembaca MegaKirana pada kali ini..coretan renungan kesedaran atma menjadi penyeri luahan. Sekali-sekala hendaknya kita renungkan peribadi kita dan bermuhasabah. Sekiranya ada ruang2 kosong, eloklah diisi dengan pengabdiaan kepada Nya. Sebagai insani kita tidak boleh lari daripada segala khilaf walaupun kita terleka sesaat pun. Ya ALLAH Ampunkanlah hambamu ini..
Baiklah, "BIAR MISKIN HARTA JANGAN MISKIN JIWA"... apa yang sebenarnya yang ingin saya kongsi kepada sekalian pembaca MegaKirana adalah kesedaran kita kepada NikmatNya. Allah SWT telah menganugerhkan semua nikmat kepada MakhlukNya di muka bumi ini. Namun kita mesti ingat janganlah kufur atas nikmat yang telah dilimpahkan olehNya.
Miskin harta tidak menjadi beban sekiranya didalam atma insani itu terisi oleh akhlak serta ilmu pengabdian kepada Ilahi.
Lebih daripada keserabutan ribuan manusia yang lain. Mungkin meja orang Besar itu lebih hebat, layanannya lebih istimewa, maka makanannya mahal, tempat beradunya enak, kenderaannya mewah, sorak-sorai untuknya meriah tetapi kebahagiaan dan ketenangan jiwa belum tentu lagi muncul di celahan itu semua.
Ya, memiliki sesuatu, belum tentu dapat menikmatinya. Untuk minum air kosong dan nasi kosong tidak memerlukan harta yang bertimbun. Juga air kosong dan nasi kosong itu biasanya merupakan makanan si miskin yang tidak mampu memiliki. Jika Allah SWT mahu, orang yang berada di tengah kemewahan akan hidup bagaikan si miskin di tengah kekufuran.
Kita seharusnya insaf bahawa pergantungan sebenar kehidupan kekita sebagai manusia serta makhlukNya yang lain adala kepada ALLAH SWT. Maka jangan kita menjadi hina jiwa ini di hadapan orang lain hanya kerana melihat kuasa dan harta yang berada ditangannya, lalu kita menyangkakan mereka memiliki segala-gala. Jikapun kita kurang harta dan kuasa tetapi janganlah kita miskin jiwa.
"Tiada pusaka peninggalan yang lebih bermanfaat daripada elok budi pekerti" WASIAT SAIDINA ALI R.A
YA Saudaraku sekalian..ayuh kita renungkan bersama perkongsian luahan atma insani ini. Fikir-fikirkanlah..!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan